6.6.06

El tren de Lleida a La Pobla de Segur


Un altre exemple de la complicitat del Govern de la Generalitat amb les nostres terres és la inversió de més de 20 milions d’euros per a posar en marxa la línia de tren de Balaguer a La Pobla de Segur i tan sols un any després que aquesta línia fos traspassada al Govern autonòmic.

La història del “Tren de La Pobla”, com així el coneixem, és llarga. La voluntat d’entrar a Europa va fer que l’any 1885 s’aprovés un acord entre el govern espanyol i el govern francès per unir per ferrocarril Lleida-Saint Girons per les valls de Salat i del Noguera-Pallaresa, passant pel port de Salau. El tram de Lleida a Balaguer va ser inaugurat l’any 1924, i les obres fins a La Pobla de Segur van durar fins l’any 1949. Aquest servei va començar a ser deficitari després de tancar la fàbrica de ciment de Xerallo i a partir d’aquest moment va viure una situació molt difícil, fins al punt de plantejar-se el tancament de la línía. Han passat gairebé 30 anys des de les primeres declaracions en què es plantejava la dificultat de mantenir la línia pel seu caràcter deficitari. La implicació del territori a través de les seves administracions, Diputació de Lleida i Generalitat ho van impedir. Les negociacions han estat llargues, però finalment Ferrocarrils de la Generalitat va assumir la titularitat de la línia l'1 de gener de 2005.

L’aposta del Govern de la Generalitat pel transport ferroviari es basa en la millora de la qualitat del servei, posant en funcionament els trens de rodalies entre Lleida i Balaguer.
Les declaracions del Conseller Nadal d’estudiar la viabilitat de fer arribar aquesta línía a La Seu d’Urgell i Andorra, com a factor de cohesió i de requilibri territorial, reobren un futur esperançador per a les nostres terres.